Blogs

Wij gaan over tot een suikervrij dieet

Ongemerkt eten wij hedendaags heel veel suiker. Zelfs in de tomatensaus voor je pasta zit suiker toegevoegd. En laat staan hoeveel wij niet snoepen door pepernoten, chocola of andere snacks in huis te halen. Al een tijd geleden kozen wij er thuis voor om E-nummers te vermijden. Nu hebben wij ervoor gekozen om ook suiker uit ons leven te bannen en proberen wij dus suikervrij te worden!

Waarom willen wij suikervrij eten?

Vier jaar geleden kozen wij ervoor om in ieder geval geen smaakversterkers en zoetstoffen te nuttigen. Dit omdat ik in een  onderzoek las dat dit wel degelijk schade kan toebrengen aan de gezondheid van de mens. Eerder schreef ik hier al een blog over. Toen wij hieraan begonnen, was het zeker wel even wennen. In plaats van kant-en-klare sausjes te kopen, moest ik uitzoeken hoe ik een sausje zelf kon bereiden. Eerlijk; het is wel even wat meer werk, maar ik vind het vaak ook echt wel veel lekkerder. 

Gelukkig kun je tegenwoordig ook snacks halen zonder smaakversterkers. Zo heb je inmiddels kroketten in de schappen zonder de beruchte E621. Dit maakt het vermijden van deze stofjes veel gemakkelijker. Het lijkt erop dat de voedingsindustrie inspeelt op de steeds groeiende groep mensen die gezond wil eten. 

E-nummer vrij eten zit wat dat betreft goed ingeburgerd in ons gezin. Na wat reflectie vonden mijn man en ik dat wij ook behoorlijk wat suiker aten. Iets waar wij helemaal niet zo blij van werden. We willen goed voor ons lichaam zorgen en dus ook voedsel nuttigen dat ‘natuurlijk’ is. Ook willen wij graag dat onze kindjes gezond eten i.p.v. allerlei suikers binnenkrijgen die niet goed zijn voor hun mini-lichaampjes.

Maar is suiker echt zo slecht?

Ik waag mij aan deze discussie door bovenstaande vraag aan de orde te stellen. Want of je dit nu een zeikverhaal vindt, of het juist heel serieus neemt: feit is dat wij tegenwoordig allerlei voedsel kunnen kopen in de supermarkt dat geprepareerd is. Oftewel; verwerkt. Basisvoedsel wordt in die zin omgetoverd tot een lekkernij waarvan je hersenen alleen maar meer willen. Een teveel aan suiker kan je lichaam echter niet goed verwerken:

”Via ons bloed worden de voedingstoffen naar cellen getransporteerd. Hier zorgt de insuline er vervolgens voor dat de cellen zich openen en de suikers opnemen. Mocht er meer suikerenegie beschikbaar zijn dan het lichaam nodig heeft (of op kan nemen) dan wordt deze energie onder invloed van insuline opgeslagen als vet. Het eten van teveel suiker verstoort verder de balans in je lichaam en kan onder andere zorgen voor gezondheidsklachten.” (Bemmelen, 2014).

Een man heeft per dag 25 gram suiker nodig, vrouwen 20 gram en kinderen 15 gram. Ik betrap mij er regelmatig op dat ik mijn suikerconsumptie niet in de hand heb en de dagelijkse hoeveelheid absoluut overschrijd. Niet heel gezond lijkt mij. Om die reden wil ik ervoor kiezen om gezonder te eten en de suiker, in ieder geval tijdelijk, te verbannen.

En nu over naar de strategie:

Wat wij de komende tijd in ieder geval gaan proberen, is om geen geraffineerde suikers te eten. Suikers die in nature aanwezig zijn in producten eten wij wel gewoon. Zo is mijn plan om geen koek of snoep in huis te halen en veelal over te gaan op gezonde tussendoortjes. Denk aan fruit, groente, rozijntjes, nootjes of dadels. Onze kids mogen zo nu en dan wel wat snoepen, maar in plaats van iedere middag een koek aan te bieden, bieden wij een gezond alternatief aan.

We willen tegelijkertijd dat ze ook de vrijheid hebben om zo nu en dan te kunnen snoepen. Als ze bij een ander kindje aan het spelen zijn en ze krijgen iets lekkers aangeboden, dan gaan we ze dat niet ontnemen. Dit klinkt misschien als een contradictie en dat is het in die zin ook. Alleen willen wij hierin ook niet te star zijn..

We zijn er nog steeds van overtuigd dat niet snoepen beter is. Alleen we willen ook voorkomen dat onze kids zich buitengesloten voelen of stiekem gaan snoepen, omdat het van papa en mama niet mag.

Ik ben benieuwd of ik dit de komende tijd ga vol kunnen houden. Het zal zo nu en dan even wennen zijn om bepaalde gewoontes af te leren. Maar ik denk echt dat ik door ‘gezonder’ te eten lekkerder in mijn vel ga zitten. Hoe vaak voel ik mij niet enorm schuldig als ik een zak chips naar binnen heb gewerkt? Daarnaast merk ik ook dat ik van ongezond eten een opgeblazen gevoel krijg. Natuurlijker eten heeft voor mij in die zin zeker nut. Het enige wat ik oprecht heel moeilijk ga vinden is het eten van chocola. Dit opgeven gaat mij echt niet lukken. Ik biecht hierbij op dat een reep Tony altijd mijn zwakke plek zal blijven die ik niet kan weerstaan. Al zal ik dit niet elke dag nuttigen (zoals ik nu doe :-)), maar gewoon met mate!!

Zijn er meer mama’s die suikervrij (willen) eten? Ben benieuwd naar jullie tips & tricks? 

Jaaa, nog meer leuke blogs!

Laat je van je horen?

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Mijn buik #5

In deze rubriek tonen mama's (to be) anoniem hoe hun buik eruit ziet. Hopelijk kunnen we met deze rubriek laten...

Sluiten