Blogs

Hoe houden jullie het huishouden op peil?

Het huishouden is niet mijn favoriete bezigheid. Naast het moederschap, werken en allerlei sociale activiteiten moet ik er natuurlijk ook aan geloven om zo nu en dan een stofdoek erbij te halen. Ooit overwoog ik om een huishoudelijk hulp erbij te nemen, maar dat vond ik ook onzin als ik twee dagen doordeweeks thuis ben. Dus gaf ik mijzelf een schop onder de kont en ging ik aan de slag.

Zo doe ik mijn huishouden:

Omdat ik twee dagen doordeweeks thuis ben zorg ik ervoor dat één dag een schoonmaakdag is. Ik begin dan vaak boven en werk dan zo langzamerhand naar beneden. Maar goed, dit huis heeft 150m2 en dat is dan nogal een klus. Ik zal hierbij wel wat schoonmaak regels overtreden, maar pietje-precies ben ik eenmaal niet:

Ik begin met opruimen. Speelgoed aan de kant en de was vouwen. Nadat de boel is opgeruimd gebruik ik een stofdoek om de boel af te stoffen. Daarna de stofzuiger en de dweil. De keuken en badkamer probeer ik iedere week bij te houden. Eens in de zoveel tijd doe ik dan een ‘grote beurt’. Dan ga ik echt ‘boenen’.

Als ik dan een fris huis heb voel ik zoveel vreugde dat ik vaak een bloemetje erbij koop om het uitzicht compleet te maken. Helaas is de vreugde van korte duur. Want met twee peuters in huis zijn mijn schoonmaak pogingen tevergeefs. Terwijl ik de boel opruim zijn ze vaak super lief aan het spelen. Erg leuk hoor.. maar het betekent wel dat mijn pas opgeruimde slaapkamer er dan weer uitziet als een speelhok. Op zulke momenten vraag ik mij wel 101x af waarom ik nog zoveel moeite doe om op te ruimen?

Hoe moet ik het dan aanpakken?

Ik hou echt van een schoon en opgeruimd huis. Afwas in de keuken kan ik moeilijk laten staan en dat wil ik dan graag opgeruimd hebben. Tegelijkertijd ben ik geen schoonmaak type die alle hoekjes en kiertjes bij langs gaat. Daarom vraag ik mij af hoe andere mama’s dit aanpakken? Je kunt natuurlijk kiezen voor een huishoudelijk hulp. Dat is een makkelijke oplossing, maar ook wel duurder en toch ook wel zonde van het geld als je wel de tijd hebt thuis. Als je fulltime werkt of andere drukke bezigheden hebt, kan ik het wel begrijpen.

Een andere oplossing is om de boel lekker los te laten. Ken je deze quote; a clean kitchen is a sign of a wasted life? Dat dus. Te veel opruimen voelt ook wel soms aan als wasted. Maar is er ook een middenweg; geen blinkende keuken maar ook geen plakkaat van stof op de plinten?

Naar die middenweg ben ik nog opzoek. Voorlopig houd ik het bij mijn schoonmaakritueel en pak ik zo nu en dan een kast aan. Want schoonmaken is één ding, de kasten opgeruimd houden is twee. Eigenlijk zou ik waarschuwingsbordjes voor mijn kasten moeten hangen: ‘betreden op eigen risico’.

Okey, tot zover mijn relaas. Mochten jullie helpende tips hebben of nog een bemoediging, schroom dan niet om deze achter te laten. Dan ga ik weer nu verder met de badkamer. 

Jaaa, nog meer leuke blogs!

11 Reacties

  • Reply
    Aletta
    13 september 2018 at 12:35

    Als je het heel druk hebt is het heel moeilijk om ook nog het huishouden erbij te doen, dus ik zou zeggen, je bent al heel goed bezig! ik werk zelf met de Flylady methode en dit bevalt me zooo goed! Het gaat om kleine routines per dag, ze zijn elke dag hetzelfde en dan heb je een zone per week, bijv de woonkamer een week, de keuken de volgende week. Dus naast je dagelijkse routines (die niet langer zijn dan 10 – 15 min) doe je nog 10 min per dag aan je zone werken, zo hou je alles super makkelijk bij en hoef je ook geen grote schoonmaakbeurten te houden. Ook heb je 3x per dag een rommel check van 5 min. per keer. Het werkt echt goed 🙂 Een beetje lang verhaal zo, maar echt de moeite waard om even op YouTube te zoeken! En ja, het loslaten is soms ook heel goed! 🙂

  • Reply
    Lot
    13 september 2018 at 13:50

    Ik probeer het mezelf niet te moeilijk te maken.
    Snoerloze dyson voor de snelle acties en savonds gaat onze robot aan die stozuigt en dweilt zodat de volgende ochtend alles schoon is.
    En ik heb een wasmachine die op 20 minuten kan, dus alles wat eigenlijk alleen een fris moet worden is zo gepiept. En boenen? Een keer per week echt alles even goed!

    • Reply
      Jennifer
      13 september 2018 at 14:41

      Ohh dat klinkt wel als muziek in mijn oren!! Dat is goedkoper dan een schoonmaakster inhuren (op een gegeven moment) en ook nog handig ook! Misschien op mijn verlanglijst zetten !

  • Reply
    Aletta
    13 september 2018 at 14:07

    Had net een heel verhaal gedaan hier maar ging volgens mij niet goed….
    Maar, als je een druk bestaan hebt is het huishouden heel moeilijk bijhouden, dus denk dat je het al goed doet 🙂 Ik werk zelf met de FlyLady methode en het werkt zooo goed 🙂 Je hebt in principe een aantal vaste dagelijkse routines (die veranderen niet) en je hebt dan een vaste indeling voor elke dag van de week, en je werkt ook aan een zone per week, bijv. deze week de keuken, dan volgende week de woonkamer. Het klinkt als veel, maar elke routine duurt maar 10-15 minuten, zo ben je altijd ‘on top of things’ en hoef je nooit meer een hele poetsdag te hebben. Een beetje ingewikkeld om het heel beknopt uit te leggen maar echt de moeite waard om te kijken op youtube. Zelf heb ik nooit het boek aangeschaft of zo, maar gewoon op youtube gekeken, en er dan een beetje een eigen twist aangegeven. Het gaat erom dat je alles bijhoudt zonder dat je voelt dat je helemaal overheerst wordt door huishoudwerk. En uiteraard, het los laten werkt ook vaak heel goed 😉

    • Reply
      Jennifer
      13 september 2018 at 14:45

      Oehh dit klinkt super interessant! Ik hou namelijk wel van methodes om het behapbaar te houden. Zo heb ik een tijd voor het naar bed gaan, even snel een rondje gedaan in het huis. Dat scheelt ook weer een hoop voor de volgende dag. Moet wel zeggen dat ik dat rondje de laatste tijd toch skip! Maar zal even research doen naar deze methode; klinkt leuk :-)!

  • Reply
    C.
    13 september 2018 at 14:19

    Haha, herkenbaar dit..
    Ik ben (zacht uitgedrukt) iemand die niet tegen rommel kan. Ik word daar zo onrustig van. Best lastig met twee jongens…
    Wat bij mij helpt…:
    – Ikzelf ben ook 2 dagen vrij. Op dag 1 doe ik alle wasjes en ruim ik het meeste al op. Bij de hete was pluk ik enkele washandjes eruit en die haal ik al eens door de wasbakken om het grootste vuil eruit weg te nemen. Vervolgens gaat alles zo het wasmachine in.
    Het opruimen is door het gehele thuis (behalve die ene volle kast 😉 )
    – Spelen doen we beneden en niet boven. Enkel als ik schoonmaak, mag er iets mee naar boven en inderdaad… Dan is Spider-Man helemaal happy met ‘het grote bed’. Prima, ik heb dan 5 minuten tijd om schoon te maken 🙂
    – Het speelgoed wordt regelmatig gehalveerd. Waar spelen ze echt mee? En wat past nog in de speelgoedkast? Past het er niet meer bij? In een doos en wegzetten. Na enkele maanden weer eens ruilen van speelgoed en wordt er niet meer mee gespeeld….? Dan wordt het verkocht of weggegeven.
    – schoonmaken op het moment dat ik 1 van de boys bij me heb. Meestal de jongste van 1 1/2 die gelukkig wordt van een plumeau die ik niet gebruik. Ik heb een stofzuiger met een opzetstuk dat een borsteltje heeft. Perfect: snel afstoffen, geen dwarrelend stof erna en… plinten meepakken met het borsteltje. Dan oogt je vloer direct 3x zo schoon 😉

    Go for it!

    • Reply
      Jennifer
      13 september 2018 at 14:48

      Oh handige tips wel! Alleen beneden spelen lukt bij mij alleen niet zo goed. Als het regent. vervelen de kids zich al snel. Heb gemerkt dat boven spelen dan heel goed helpt. Nadeel is dan wel dat ze dan overal troep kunnen maken ! Maar kritisch zijn op speelgoed vind ik een hele goede!!

  • Reply
    Janna
    13 september 2018 at 15:25

    Hier hetzelfde, wel houden van een opgeruimd en schoon huis maar geen schoonmaak miep. Nu had mijn vriendin van een aantal huizen verderop een super goed idee. Donderdagochtend zijn we allebei vrij. We maken dan in 3 uur tijd twee huizen schoon. En halverwege gezellig een kopkoffie drinken. Voor ons werkt het perfect!

  • Reply
    Elina
    13 september 2018 at 20:16

    Ik heb er voor gekozen om naast mijn kinderen carrière te maken. Omdat ik in mijn vrije tijd niet te veel met het huishouden bezig wil zijn maar van mijn kinderen wil genieten heb ik het mezelf zo makkelijk mogelijk gemaakt. Ik heb een robot stofzuiger, schoonmaakster, boodschappen en drogisterij shop ik online. Daarnaast heb ik een wasmachine die je kunt programeren, als ik wakker wordt is de wasmachine klaar, die hang ik op en als ik thuis kom is het droog, s avonds strijken dan ligt het dezelfde dag nog schoon in de kast. Daarnaast zijn mijn man en ik gelijkwaardig in werkuren, zorg voor de kinderen en het huishouden.

    • Reply
      Jennifer
      13 september 2018 at 21:09

      Ja goed nagedacht over bepaalde zaken. Een robot stofzuiger lijkt mij echt super chill! Hoorde hem ook voorbij komen in de comments!

  • Reply
    Rianne
    15 september 2018 at 11:26

    Herkenbaar en erg lastig! Onze totaal woonoppervlakte is 300m2 dus ik heb nogal wat te stofzuigen en zo. Vaak sla ik de kamers die we niet gebruiken daarom al over. Mijn moeder is zo lief dat ze af en toe even bijspringt om bijvoorbeeld de badkamer schoon te maken. Wij hebben ook een robotstofzuiger, dat is inderdaad echt een aanrader! Behalve als je, zoals ons, een hond hebt.. Ding zit binnen no time vol met hondenharen.

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Onze nieuwe gastblogger wordt …

    Wauw, wat zijn er ontzettend veel reacties binnengekomen op de contest voor onze nieuwe gastblogger! Wat leuk dat jullie zo massaal...

    Sluiten