Gastblog Van Wietske

Hoe kun je als mama een gezonde leefstijl ontwikkelen?

Dat Sydney een stad vol “health nuts” is was me eigenlijk meteen al duidelijk. Dit is een land waar het idee van een ‘fun’ run een race van 14 kilometer is, berg opwaarts en met een “heartbreak hill” om het traject wat interessanter te maken. Waar mensen tijdens de lunch zelfs in 35 plus graden hitte nog even een personal trainer inboeken om in het lokale park rond te sprinten. Waar het strand om 6 u ’s ochtends vol staat met mensen die voor hun werk nog even een golfje pakken, of een rondje rennen door het mulle zand. Waar iedere winkel of café biologisch is en ieder park met een “exersite” komt, zodat je tussen het hardlopen in ook nog even wat spieroefeningen kunt doen.

Omringd door  Aussies met een gezonde leefstijl

Klinkt vermoeiend? Dat dacht ik ook jarenlang, tot ik een paar maanden geleden zelf met symptomen van extreme vermoeidheid bij mijn huisarts kwam. Twee kleine kinderen, gebroken nachten en een flexibele (lees chaotische) baan daargelaten, het feit dat ik rond lunchtijd mijn ogen gewoon niet open kon houden was op de lange termijn echt niet praktisch. Na een serie bloedprikken om eventuele dieper liggende oorzaken uit te sluiten bleek mijn vermoeidheid “exclusively lifestyle related”.

Die kinderen, daar kan ik weinig aan doen. De baan eigenlijk ook niet. En eigenlijk vond ik mijn manier van leven ook best gezond. Sporten deed ik dagelijks, althans, als je achter twee peuters aanrennen meetelt. Ik ben geen zoetekauw en we eten over het algemeen vrij gezond en uit de schijf van vijf. En ja ik drink af en toe een paar glazen wijn, maar zeker niet iedere avond en wie doet dat niet… Bovendien wil ik ook nog een beetje lol in mijn leven hebben.

Het roer moest om

Toch moest het anders; volgens mijn huisarts te beginnen met ons dieet. Boterhammen (voorheen mijn standaard ontbijt en lunch) zijn inmiddels verplaatst door een ontbijt van eieren met avocado en spek, en een salade als lunch. Light producten zijn vervangen door “full fat” versies en suikerproducten proberen we tot een minimum te houden. En ongelooflijk maar waar, vanaf de eerste dag voel ik me honderd maal energieker. Hoewel het wat extra werk is om alles klaar te maken hebben we inmiddels een goed schema. Terwijl ik ’s ochtends de eieren met spek bak, maakt mijn man onze salades klaar. De kinderen eten verder wel gewoon brood tussen de middag (daar ben ik tenslotte ook groot mee geworden), maar vragen ook steeds vaker om een eigen salade. Het werkt dus aanstekelijk.

Ons avondeten blijft hetzelfde als voorheen (puur Hollands, want anders koken kan ik niet) en doorgaans een combinatie van groente, vlees/ vis/ vleesvervanger en aardappel/ rijst of een andere vorm van koolhydraten. Dat mag gelukkig nog wel.

Sporten moest ook worden aangepakt, want nee, met kinderen spelen telt dus niet. In plaats daarvan moet ik tenminste drie keer per week 45 minuten lang mijn hartslag flink opkrikken. En dus sta ik inmiddels ook 3 keer per week om kwart over 6 op het strand om een paar baantjes te trekken. Deels omdat dit de enige tijd van de dag is die ik ook inderdaad voor mezelf heb. Deels omdat het prachtig mooi is om vanuit de lokale “ocean pool” de zon op te zien komen, waarbij het water langzaam goud kleurt en je echt het gevoel hebt dat je het allerbeste uit je dag haalt. En deels omdat het nou eenmaal goed voor je is en gezond leven steeds meer in mijn psyche zit. In Bondi ontkom je er dus toch niet aan.

Hoe ik het van de winter aan ga pakken, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vrees eigenlijk dat ik mijn hardloopschoenen (al jaren net nieuw) nu toch eindelijk eens uit de kast zal moeten halen, want in het donker zwemmen staat me nog minder aan. Ook hier zal ik mijn inspiratie dus echt uit de mensen om me heen moeten halen, maar de extra energie is het alvast drie dubbel waard. En verder ben ik van plan om wat vaker lange wandelingen te maken met de kinderen. Gezellig, gezond en het levert ook nog eens fijne plaatjes op.

Jaaa, nog meer leuke blogs!

2 Reacties

  • Reply
    Aranka
    5 april 2017 at 13:57

    Super leuk om dit te lezen Wietske, en herkenbaar! Althans, hier in NL zit ik nog wel in het ‘boterhammen bij ontbijt en lunch, en achter kinderen aanhollen’ leventje vast. Maar heb me voorgenomen om meer eieren met avocado en spek te eten ’s ochtends na je verhaal. En misschien een keer hardlopen in Naarden ipv een frisse duik in de oceaan (jaloers!).

  • Reply
    Wietske
    9 april 2017 at 12:09

    Ha ha, ik hoop dat het helpt! Ik ben inmiddels ook overgestapt op hardlopen, want met wintertijd is het ’s ochtends echt nog te donker om te zwemmen. Geniet van jullie zomer, niet lang meer nu! X

  • Leave a Reply

    Lees vorig bericht:
    Blogger’s workshop Little Chef! by Lilliputiens

    Een tijdje terug vertelden Hanna en Jennifer hoe het is om te bloggen. Eind oktober ben ik mijn eigen blog gestart...

    Sluiten